UWAGA NAJEMCY.

 

            Proszę zwrócić uwagę, iż Zarządca budynku nie jest odpowiedzialny za ilość zużywanej przez was wody, energii elektrycznej czy ciepła.

            Ilość zużytej wody, energii itp. jest odmierzane dla każdego lokalu przez oddzielny licznik. Odczyt liczników jest dokonywany na przełomie każdego miesiąca. Liczniki energii elektrycznej są dostępne do wglądu przez Najemców, na życzenie umożliwiamy odczyt własnego licznika wody lub ciepła w krótszych odstępach czasu. Każdy Najemca może samodzielnie upewnić się, czy dany licznik dotyczy zużyć jego biura (lokalu) poprzez kompletne wyłączenie określonych mediów np.: wyłącznik główny energii elektrycznej w skrzynce, energii grzewczej poprzez skręcenie regulatorów kaloryferów na zero itp.

            Proszę uwzględnić, iż zużycie energii elektrycznej zależy nie tylko od ilości użytkowanych urządzeń lecz również od ilości włączonych urządzeń na stand-by szczególnie komputery oraz od położenia gałki termostatu w bojlerze (dogrzewa non stop ciepłą wodę). Zużycie energii elektrycznej nie użytkowanych  a włączonych urządzeń elektrycznych może dać nawet 40% wartości opłat za energię elektryczną .

            Na ilość zużytej energii elektrycznej ma też duży wpływ bieżące użytkowanie: kuchenki elektrycznej, czajnika, toster oraz oczywiście pralka (rodzaj programu) czy tzw. farelka. Zużycie energii elektrycznej na 1 osobę wynosi 40 kwh, dla kilku osób na pewno ponad 100 kwh/miesiąc.

Opłaty zależą od aktualnych cen energii elektrycznej i własnych zużyć.

Na zużycie wody największy wpływ ma częstośc korzystania z toalet (spłuczka), długość korzystania z ew. prysznica oraz częste użytkowanie zmywarki czy pralki (rodzaj programu). Naliczone opłaty zależą od aktualnych cen wody oraz ścieków i waszego zużycia.

Energia cieplna w naszych budynkach jest dostarczana bezpośrednio z kotłowni. Nie doliczamy kosztów dostarczenia energii cieplnej (jak to robi np.: ECO) a jedynie koszt za każdy GJ energii zużytej przez Najemców. W związku z powyższym opłaty za ciepło nie występują poza okresem grzewczym! Jest to oszczędność rzędu 30% kosztów w naszych budynkach.

Na zużycie energii cieplnej mają wpływ oprócz pogody przede wszystkim własne upodobania do temperatury w biurze (lokalu). Zmiana temperatury w pokoju z 210C na 240 powoduje iż zużywacie ( i zapłacicie) ponad 70% więcej za energię cieplną.

Bardzo ważne jest codzienne regulowanie temperatury w pomieszczeniu (pokrętło termostatów). Temperatura na noc zawsze powinna być niższa niż w dzień. Dodatkowo można skręcić regulatory w pomieszczeniach, które nie są użytkowane i np. w łazience, można włączyć regulatory dopiero przed planowaną porą na użytkowanie . Podobnie warto włączyć bojler na odpowiednią temperaturę do 2 godzin przed zapotrzebowaniem na ciepłą wodę i potem można go trochę „skręcić”!

Kolejnym czynnikiem dającym oszczędność ciepła jest prawidłowe wietrzenie lokalu. Wietrzymy intensywnie ale przez krótki czas tylko wymieniając zużyte powietrze. Długotrwałe schładzanie lokalu poprzez lekkie uchylenie okna przez wiele godzin powoduje silną utratę ciepła.

Warto też pamiętać nie tylko o „skręceniu” termostatów  już 30 minut przed wyjściem, ale również o zasłonieniu okien w nieużytkowanym lokalu.

Szczelne zamknięcie i zasłonięcie okien daje również spore oszczędności.

Z naszej obserwacji opłat wynika, iż w tym samej powierzchni lokalu jedni najemcy płacą bardzo niskie rachunki inni zaś nawet dwu-trzykrotnie wyższe. Statystycznie średnio całoroczne opłaty wynoszą 80-100 zł na osobę miesięcznie.

To ile zapłacicie zależy wyłącznie od Was

                       

iCMS