Awaria i co dalej?
Koszty napraw w lokalach.

A. DLACZEGO KOSZTY BIEŻĄCYCH NAPRAW W WYNAJMOWANYM LOKALU PONOSI NAJEMCA?

Określenie jakie koszty ponosi Najemca a jakie Wynajmujący precyzuje:

  1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. „O ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego”,

  2. Kodeks Cywilny dział II Najem lokalu Art. 681.

Te zasady zawarto w umowie Euro-House z Najemcą.

Zgodnie z Ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r w art. 6b. określono zakres obowiązków Najemców:

„Najemca jest obowiązany utrzymywać lokal oraz pomieszczenia, do używania których jest uprawniony, we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym określonym odrębnymi przepisami oraz przestrzegać porządku domowego. Najemca jest także obowiązany dbać i chronić przed uszkodzeniem lub dewastacją części budynku przeznaczone do wspólnego użytku, jak dźwigi osobowe, klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia zsypów, inne pomieszczenia gospodarcze oraz otoczenie budynku.”

Stosownie ww przepisów Najemcę obciąża naprawa i konserwacja:

1) podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych, szklanych i innych;

2) okien i drzwi;

3) wbudowanych mebli, łącznie z ich wymianą;

4) trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych, elektrycznych i węglowych), podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą;

5) osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej;

6) pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wymianą zużytych elementów;

7) etażowego centralnego ogrzewania, a w przypadku gdy nie zostało ono zainstalowane na koszt wynajmującego, także jego wymiana;

8) przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności;

9) innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych przez:

a) malowanie lub tapetowanie oraz naprawę uszkodzeń tynków ścian i sufitów,

b) malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych.

Kodeks Cywilny dział II Najem lokalu Art. 681.

„Do drobnych nakładów, które obciążają Najemcę lokalu, należą w szczególności: bieżące drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody.”

B. DLACZEGO USTAWODAWCA WYDAŁ TAKI PRZEPIS ?

Podobnie jak samochód wymaga napraw, konserwacji, przeglądów i ponoszenia kosztów eksploatacji analogicznie każdy lokal też wymaga napraw, konserwacji itd. Wartość lokalu znacznie przewyższa cenę typowego samochodu.

Najemca otrzymując lokal do zamieszkania analogicznie jak we własnym domu lub jak w mieszkaniu spółdzielczym czy TBS (które nie jest jego własnością) ponosi bieżące koszty napraw. Naprawy te są one sprecyzowane w ww Ustawie.

Ustawa określa też jakie naprawy nie należą do obowiązków Najemcy lokalu tzn jakie naprawy obciążają Wspólnotę lub Zarządcę Budynku.

C. W CZYM MOŻE POMÓC BIURO ?

Jeśli Najemca nie potrafi znaleźć samodzielnie fachowca, może zgłosić prośbę o naprawę, przegląd itd. np. urządzeń w swoim lokalu. W takiej sytuacji zlecając nam na piśmie np. naprawę Euro-House zleci rozwiązanie danego problemu wyspecjalizowanej firmie. 

Koszt takiej usługi ponosi Najemca stosownie do stawek rynkowych. 

Euro-House nie dolicza marży do ww usługi może natomiast doliczyć koszty dodatkowe (np. przywóz fachowca, transport materiałów itd.).

D. JAKIE SĄ STAWKI RYNKOWE ?

Fachowiec przyjeżdżając na jednorazową drobną naprawę z pewnością doliczy koszty dojazdu, materiałów oraz koszt robocizny. Typowy koszt dojazdu to 60-100 zł, koszt robocizny (2023 r) to 60-100 zł/ godzinę, do tego dochodzą koszty zakupu materiałów wg Faktury, koszty zaopatrzenia itd.

E. CZY POTRZEBNA JEST FAKTURA ?

Tak, Najemca zawsze zlecając serwis urządzeń AGD, naprawy w lokalu itp. powinien pobrać Fakturę. Tylko faktura lub paragon zapewnią gwarancję na wykonaną naprawę. Przykładowo lokal został pomalowany niewłaściwą farbą i po 2-3 miesiącach farba zaczęła się łuszczyć. Przekazując kopię faktury do Biura Najemca zaoszczędzi sobie egzekwowania gwarancji i ew. spraw sądowych z tego wynikłych. 

F. ZAPOBIEGANIE AWARIOM I ZBĘDNYM KOSZTOM.

Aby zaoszczędzić sobie kosztów i problemów z późniejszymi naprawami należy stosować się do instrukcji obsługi urządzeń AGD i na bieżących dokonywać serwisu pralki, lodówki, zamrażarki, płyty kuchennej, zmywarki, czajnika, żelazka itd. 

Należy też dokonywać bieżącej konserwacji sprzętu AGD.

Szczególną dbałością należy otoczyć łazienkę i kuchnię. 

Należy kilka razy do roku oczyszczać syfon, odkamieniać perlatory, oczyszczać z kamienia rolki kabiny prysznicowej i na bieżąco czyścić ścianki kabiny. 

Ważną sprawą jest bieżąca naprawa silikonów. 

Uszkodzenie silikonu  a co za tym idzie nieszczelność wanny lub kabiny może spowodować zalanie lokalu położonego obok lub poniżej a to zawsze naraża najemcę na dodatkowe koszty i nieprzyjemności.

Również pozostałe sprzęty np okna i drzwi w lokalu wymagają konserwacji lub regulacji. Prace te należy wykonywać okresowo najlepiej co roku ale w odstępie w nie większym niż co 2 lata.

W wynajmowanym lokalu należy oczyszczać kratki wentylacyjne aby uzyskać prawidłową wentylację lokalu i nie zawilgocić ścian. 

Młode osoby nie mające żadnego doświadczenia zawsze mogą zapytać swoich Rodziców o takie czynności lub poprosić Administrację budynku o dodatkowe informacje.

Lista prac konserwatorskich obciążających Najemcę wynika z Umowy, KC i zapisów Ustawy.